Related Posts with Thumbnails

Pengikut

Kesihatan dan keselamatan diri

>> Isnin, 23 November 2009


Dalam tempoh masa yang singkat ini sudah tentu murid-murid yang akan menduduki peperiksaan UPSR sudah membuat persediaan yang rapi. Ramai yang sudah mengulang kaji topik-topik dalam semua mata pelajaran malah ada juga yang menumpukan ke arah teknik menjawab soalan dengan menghadiri kelas tambahan atau bengkel khusus membincang tentang teknik menjawab soalan agar dapat menjawab dengan tepat dan mendapat markah yang maksimum.

Semakin hari semakin sayang ...

Semakin hari semakin sayang. Begitulah sepatutnya ungkapan ini diluahkan oleh murid-murid yang akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tidak lama lagi. Apakah yang dimaksudkan dengan ungkapan di atas?

Mendekati bukan menjauhi guru

Mendekati bermaksud menghampiri atau berada bersama-sama manakala menjauhi bermaksud tidak suka bersama atau cuba mengelak daripada berjumpa dengan mereka. Jika perkara ini dirujukkan kepada guru maka seseorang murid itu perlulah menghampiri guru dalam proses pembelajaran. Mereka yang suka menjauhi guru ialah mereka yang tidak berminat untuk belajar dan tidak mahu dibimbing oleh guru.

Asalamualaikum cikgu!

“Asalamualaikum cikgu!” Itulah di antara kata-kata hikmat yang diucapkan kepada guru setiap hari. Kata-kata tersebut dilafazkan sama ada di bilik darjah mahupun di luar bilik darjah. Dengan erti kata yang lain, kita sebagai seorang murid perlu sentiasa menghormati guru tidak kira di mana sahaja berada.

Mengkaji bukan meramal!

Sudah menjadi kebiasaan murid-murid dan juga guru untuk merujuk kepada soalan-soalan peperiksaan yang lalu sebagai sebahagian daripada proses mengkaji pembelajaran. Walau bagaimanapun ada juga segelintir murid yang menganggapkan ianya sebagai proses membuat ramalan. Lantas mereka akan hanya menumpukan pembelajaran berasaskan topik-topik yang terdapat dalam pada satu-satu kertas soalan sahaja.

Ketenangan membawa keseronokan

Keseronokan belajar amat bergantung pada persekitaran terutamanya ketika berada di kelas. Keadaan yang bersih, kemas, tenang dan ceria mampu memberi keseronokan belajar. Manakala keadaan yang kotor, berselerak dan bising tidak dapat mewujudkan suasana belajar yang sempurna.

Mengatasi rintangan dengan tegas, berdisiplin

Bersikap positif bukanlah sesenang percakapan.

0 ulasan:

Catat Ulasan



Get more Myspace layouts at pYzam.com
MySpaceLayouts

  © Blogger template Snowy Winter by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP